De meest gestelde vragen
Het energiecontract
Schrijf je nu in
Ja, ik wil WinddelenWe hebben de meest gestelde vragen over het energiecontract voor je op een rij gezet. Staat je vraag er niet bij? Neem contact op met onze klantenservice.
Wanneer starten jullie met energie leveren?
De startdatum vind je in je leveringsovereenkomst. Deze mailen we je nadat we je aanmelding hebben ontvangen. Je hebt bij je aanmelding aangegeven wanneer je wilt dat we starten met leveren. Die datum vind je ook terug in de leveringsovereenkomst.
Kan ik de startdatum van mijn contract aanpassen?
Ja, dit kan. Je oude startdatum moet over minimaal 2 dagen zijn. Mail ons de nieuwe startdatum en je krijgt van ons een nieuwe leveringsovereenkomst met deze datum terug.
Hoe wordt mijn termijnbedrag berekend?
We maken een schatting van je jaarverbruik en delen dit door 12 maanden. Dat is je termijnbedrag. Die schatting is gebaseerd op het historisch energieverbruik op jouw adres. Op de jaarafrekening verrekenen we het termijnbedrag met je werkelijke verbruik.
Kan ik mijn energiecontract nog annuleren?
Dat kan. Je annuleert jouw energiecontract binnen 14 dagen nadat je de bevestiging hebt ontvangen kosteloos. Bel hiervoor naar de klantenservice. Houd er rekening mee dat je voor je Winddelen een energiecontract bij Coolblue Energie of GreenNL moet hebben.
Wanneer betaal ik mijn eerste termijnbedrag?
Je betaalt je eerste termijnbedrag voordat we beginnen met leveren. Dit bedrag kan iets afwijken van je reguliere termijnbedrag omdat dit over een periode van langer dan een maand kan gaan. Betaal je via een automatische incasso? Dan vind je de datum waarop we je eerste termijnbedrag afschrijven in de mail bij je contract.
Hoe wordt mijn huidige energiecontract opgezegd?
Wij zeggen je energiecontract voor je op, hier hoef je niets voor te doen. Let op: als wij na een verhuizing je nieuwe energieleverancier worden op je nieuwe adres dan moet je wel zelf het energiecontract bij je oude leverancier opzeggen.
Wanneer vindt de automatische incasso plaats?
De incasso van het maandelijkse termijnbedrag vindt plaats rond de 28e dag voor de maand van levering.
De eerste incasso wordt een week voor aanvang van de levering uitgevoerd en bedraagt een evenredig deel van het maandelijks termijnbedrag. We brengen je geen kosten in rekening voor de automatische incasso.
Wanneer moet ik mijn meterstanden doorgeven?
Nieuw bij Coolblue Energie? Dan krijg je automatisch een oproep om je meterstanden door te geven, we doen dit ongeveer 1 week voor de start van de levering. Dit doen we omdat de meterstanden die je met ons deelt het startpunt zijn om je verbruik te kunnen berekenen.
Meterstanden doorgeven bij verhuizing
Om je verhuizing te kunnen registreren vragen wij om je meterstanden. Je krijgt dan een opnamenummer voor de woning die je verlaat. Ook vragen we om de meterstanden van je nieuwe woning. Dit doen wij voor het opstellen van de eindafrekening voor het oude adres en het startpunt van de meting voor je nieuwe woning.
Meterstanden doorgeven voor je jaar- of eindafrekening
Nadat ongeveer een jaar is verstreken sinds de laatste meteropname, vragen we je om nieuwe meterstanden. Dit doen we zodat we het juiste verbruik kunnen berekenen. Te veel betaald? Dan krijg je geld teruggestort. Te weinig betaald? Dan vragen we je bij te betalen.
Heb je een slimme meter?
Mooi! Deze lezen we automatisch uit op afstand, daar hoef je niets voor te doen.
Hoe geef ik mijn meterstanden door?
Er zijn twee mogelijkheden om meterstanden door te geven.
Via de link in de e-mail
Als je een e-mail van ons krijgt waarin we je verzoeken meterstanden door te geven, doe je dat door op de link in de email te klikken. Je wordt dan automatisch doorgelinkt naar de pagina waar je deze meterstanden kan doorgeven.
Telefonisch
Als je twijfelt over welke standen je door moet geven, kijk dan bij "Waar kan ik mijn meterstanden vinden?" Lukt het niet? Je kunt ons altijd bellen. Wij kijken graag met je mee.
Waar kan ik mijn meterstanden vinden?
De meterstanden worden geregistreerd door de gasmeter en elektriciteitsmeter. De gasmeter heeft maar 1 telwerk en spreekt daardoor veelal voor zich. Bij elektriciteitsmeters komt een veel grotere variƫteit aan type meters voor.
- De traditionele draaistroommeter kent 1 of 2 telwerken. De standen van deze meter geef je door via het enkeltarief.
- De elektronische verbruiksmeter (de slimme meter) kent soms wel tot 4 telwerken. Hiervan zijn 2 telwerken voor verbruik in normaaluren en daluren en de andere 2 telwerken zijn voor teruggeleverde energie in normaaluren en daluren. Afhankelijk van jouw specifieke situatie, wordt je gevraagd om 2 dan wel 4 meterstanden door te geven.
Let op: elektronische verbruiksmeters variƫren in de manier waarop de meterstanden zichtbaar zijn. Sommige meters tonen 2 of meer standen, andere meters tonen slechts 1 stand waar middels een knop tussen verschillende standen gewisseld kan worden.
De op afstand uitleesbare slimme meter werkt als een elektronische verbruiksmeter, maar dan aangevuld met een mogelijkheid deze vanaf afstand uit te lezen.